سریع‌ترین ابر کامپیوتر‌ها

سریع‌ترین ابر کامپیوتر‌های سیاره به همراه عکس

Rate this post

ابر کامپیوترها دستگاه‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که برای انجام تریلیون‌ها محاسبه در ثانیه طراحی شده‌اند. آن‌ها برای تحقیقات علمی، شبیه‌سازی سلاح‌های هسته‌ای و وظایفی که نیاز به قدرت پردازشی بسیار زیاد دارند، استفاده می‌شوند. بیایید نگاهی به درون برخی از سریع‌ترین ابررایانه‌های سیاره بیندازیم.

ابر کامپیوتر IBM Summit

IBM Summit، سریعترین سوپر کامپیوتر جهان است که در مرکز ملی Oak Ridge در تنسی قرار دارد. این دستگاه شامل ۴۶۰۸ سرور است که هر کدام دارای دو CPU Power9 با ۲۲ هسته و ۶ GPU Nvidia Volta با جمعیت بیش از ۲۷٬۰۰۰ GPU هستند.

سریع‌ترین ابر کامپیوتر‌ها

عملکرد LINPACK Summit ۱۴۸٫۶ پتافلاپس است، به این معنی که می‌تواند ۱۴۸٫۶ کوادریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد. این دستگاه برای تحقیقات بیولوژیکی و مواد به مقیاس نانو، همچنین مدل سازی آب و هوا و پیش‌بینی آب و هوای شدید استفاده می‌شود. سرورها و تجهیزات شبکه در Summit دو اتاق به اندازه یک زمین بسکتبال را پر می‌کنند و در حالت تمام ظرفیت، حدود ۸ مگاوات انرژی مصرف می‌کنند. خنک کردن این مقدار سخت‌افزار، نیاز به ۴۸٬۰۰۰ گالن آب در دقیقه دارد.

ابر کامپیوتر TaihuLight

TaihuLight، یک سوپر کامپیوتر چینی است که در مرکز ابررایانه ملی ووکسی قرار دارد. وقتی در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار روشن شد، با عملکرد LINPACK ۹۳ پتافلاپس، سریع‌ترین ابررایانه جهان شد.

سریع‌ترین ابر کامپیوتر‌ها

TaihuLight  بیش از ۱۰٬۰۰۰ گره محاسباتی دارد، که هر کدام دارای یک کو-پردازنده Intel Xeon Phi  و ۳ CPU Xeon هستند. این ابررایانه مساحت ۴۰۰۰ مترمربعی را اشغال می‌کند و در حالت تمام سرعت، ۱۵ تا ۱۸ مگاوات انرژی مصرف می‌کند.

سیستم TaihuLight در اصل برای شبیه‌سازی‌های عددی، محاسبات ابری و تحقیقات یادگیری عمیق استفاده می‌شود. ابررایانه‌هایی مانند Summit و TaihuLight به دانشمندان و پژوهشگران امکان می‌دهند تا در مقیاس بی‌نظیری به مسائل پیچیده بپردازند و به پیشرفت دانش انسانی کمک کنند.

 

مطالب مرتبط:

ابر کامپيوتر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *