توابع در پایتون

Rate this post

معرفی توابع در پایتون

توابع یکی از مهم‌ترین مفاهیم در برنامه‌نویسی هستند که به ما امکان می‌دهند کدهای خود را سازماندهی و مدیریت کنیم. در این جلسه، با اصول اولیه توابع در پایتون آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم چگونه توابع خود را تعریف و استفاده کنیم.

 

چرا توابع؟

تو به ما کمک می‌کنند تا:

کدهای خود را مرتب و خوانا نگه داریم: با تقسیم کد به بخش‌های کوچکتر و قابل مدیریت، می‌توانیم کدهای خود را بهتر سازماندهی کنیم.

کدهای تکراری را کاهش دهیم: با تعریف یک تابع برای انجام یک کار خاص، می‌توانیم از تکرار کد جلوگیری کنیم.

کدهای خود را تست و دیباگ کنیم: با جدا کردن بخش‌های مختلف کد، می‌توانیم راحت‌تر مشکلات را پیدا و رفع کنیم.

تعریف یک تابع در پایتون

برای تعریف توابع در پایتون، از کلمه کلیدی def استفاده می‌کنیم. ساختار کلی تعریف یک تابع به صورت زیر است:

kpنحوه نوشتن توابع در پایتون

نحوه نوشتن توابع در پایتون

 

مثال

بیایید یک تابع ساده به نام greet تعریف کنیم که یک نام را به عنوان ورودی می‌گیرد و یک پیام خوش‌آمدگویی چاپ می‌کند:

تعریف تابع greet در پایتون

تعریف تابع greet در پایتون

 

حالا می‌توانیم این تابع را با فراخوانی آن و دادن یک نام به عنوان ورودی استفاده کنیم:

فراخوانی تابع greet در پایتون

فراخوانی تابع greet در پایتون

 

خروجی به این شکل خواهد بود:

نتیجه استفاده از تابع greet

نتیجه استفاده از تابع greet

 

پارامترها و آرگومان‌ها

توابع می‌توانند پارامترهایی داشته باشند که به عنوان ورودی به تابع داده می‌شوند. در مثال بالا، name یک پارامتر است. وقتی تابع را فراخوانی می‌کنیم، مقادیری که به پارامترها می‌دهیم، آرگومان نامیده می‌شوند.

پارامترهای پیش‌فرض

می‌توانیم برای پارامترها مقادیر پیش‌فرض تعریف کنیم. اگر آرگومانی برای آن پارامترها داده نشود، از مقدار پیش‌فرض استفاده می‌شود:

نوشتن تابع با پارامتر پیشفرض

نوشتن تابع با پارامتر پیشفرض

 

حالا اگر تابع را بدون آرگومان فراخوانی کنیم، از مقدار پیش‌فرض استفاده می‌شود:

نتیجه استفاده از تابع پیشفرض بدون آرگومان

نتیجه استفاده از تابع پیشفرض بدون آرگومان

 

بازگشت مقادیر از توابع

توابع می‌توانند مقادیری را به عنوان نتیجه بازگردانند. برای این کار از کلمه کلیدی return استفاده می‌کنیم:

نحوه برگشت دادن یک مقدار از تابع

نحوه برگشت دادن یک مقدار از تابع

جواب به صورت زیر خواهد بود:

نتیجه کد

نتیجه کد

 

توابع بازگشتی

توابع بازگشتی توابعی هستند که خودشان را فراخوانی می‌کنند. این نوع توابع برای حل مسائل بازگشتی مانند محاسبه فاکتوریل یا دنباله فیبوناچی مفید هستند.

مثال:

فاکتوریل بیایید یک تابع بازگشتی برای محاسبه فاکتوریل تعریف کنیم:

نوشتن تابع برای محاسبه فاکتوریل

نوشتن تابع برای محاسبه فاکتوریل

 

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:

پاسخ تابع فاکتوریل برای عدد 5

پاسخ تابع فاکتوریل برای عدد 5

 

برای دانلود پایتون کلیک کنید.

میتوانید برای دنبال کردن آموزش ها به این صفحه بروید و موضوع مورد نیازتان را دنبال کنید.

نتیجه‌گیری

در این جلسه، با اصول اولیه توابع در پایتون آشنا شدیم. یاد گرفتیم چگونه توابع را تعریف کنیم، پارامترها و آرگومان‌ها را مدیریت کنیم، مقادیر را بازگردانیم و توابع بازگشتی بنویسیم. در جلسات بعدی، به مباحث پیشرفته‌تری مانند توابع لامبدا، توابع داخلی پایتون و مدیریت خطاها خواهیم پرداخت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *