مرکز ابر رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز

مرکز ابر رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز با هدف حل مسائل محاسباتی پیشرفته طراحی و توسعه داده شده است. ابر رایانه یک مفهوم طراحی سیستم است که به چندین کامپیوتر اجازه می‌دهد مسئولیت محاسبات را برای تکمیل یک درخواست به طور موثر به اشتراک بگذارند. این مرکز با کمک‌ها و مشاوره‌های شرکت شبیه سازان امیرکبیر مجهز شده است. در این مقاله تلاش شده تا درباره این مرکز و بخش‌های مختلف آن مانند مرکز پردازش ابری دانشگاه شهید چمران اهواز اطلاعات لازم ارائه شود.

ابررایانه به حل مسائل فوق پیشرفته محاسباتی می‌پردازد

ابررایانه به حل مسائل فوق پیشرفته محاسباتی می‌پردازد

مرکز ابر رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز

از دیدگاه یک کاربر معمولی، شبکه‌های کامپیوتری امروزی در مقایسه با سایر شبکه‌ها بسیار ابتدایی هستند. در حالی که شبکه‌های ملی قدرت، حمل و نقل و مخابرات به وضعیت فعلی پیچیده و سهولت استفاده تکامل یافته‌اند، شبکه‌های کامپیوتری در مراحل اولیه فرآیند تکاملی خود هستند. در نهایت کاربران از اینکه از هر کامپیوتری استفاده می‌کنند به جز کامپیوتری که روی میزشان است، بی‌اطلاع خواهند بود زیرا این رایانه قابلیت دسترسی به شبکه ملی و به دست آوردن هر گونه منابع محاسباتی لازم را خواهد داشت.

منابع محاسباتی که از طریق این محیط شبکه‌ای به طور شفاف در دسترس کاربر قرار می‌گیرد را متا کامپیوتر می‌نامند. متا کامپیوتر شبکه‌ای از منابع محاسباتی ناهمگن است که توسط نرم‌افزار به گونه‌ای به هم مرتبط شده‌اند که می‌توان از آنها به راحتی مانند یک کامپیوتر شخصی استفاده کرد. مرکز ابر رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بر اساس این ایده طراحی شده است.

هدایت فرایند توسعه نرم‌افزار و یکپارچه‌سازی سیستم متا کامپیوتر مجموعه‌ای از فراکاربردهای کاوشگر هستند که در آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بررسی می‌شود.

شبکه‌های کامپیوتری امروزی در مقایسه با گذشته بسیار پیشرفته شده‌اند

کاربردهای ابر رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز

گرایش دیگری که پتانسیل بالایی در مرکز ابر رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز دارد، محاسبات همه جانبه است؛ یعنی محاسباتی که در همه جا و در همه چیز وجود دارد. از آنجایی که دستگاه‌های پیش پا افتاده بیشتری به ریزپردازنده‌های متصل به اینترنت، از قهوه‌ساز گرفته تا ماشین و لباس مجهز می‌شوند، پتانسیل استفاده از این قدرت محاسباتی و داده‌ها وجود دارد.

به‌عنوان مثال یک فرد ممکن است از چندین دستگاه برای نظارت بر جنبه های مختلف سلامتی خود مانند سطح فعالیت، مصرف آب و کالری سوزانده شده استفاده کند. فراکامپیوتر می‌تواند همه این اطلاعات جمع‌آوری‌شده مستقل را به هم مرتبط کرده و آن‌ها را تحلیل کند. سپس از این داده‌ها می‌توان برای تشخیص بیماری‌های احتمالی، توصیه به تغییرات سبک زندگی و غیره استفاده کرد. این موضوعات در مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته می‌شود.

 

کاربرد ابر رایانه در پیش‌بینی‌ها

یکی از شکل‌های فراکامپیوتر که در حال حاضر در مرکز ابر رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز وجود دارد، روشی است که اپلیکیشن‌های مختلف گوشی‌های هوشمند از داده‌های مکان برای توصیف و پیش‌بینی الگوهای ترافیک استفاده می‌کنند. داده‌های یک فرد نمی‌تواند چیز زیادی در مورد ترافیک نشان دهد. با این حال زمانی که مکان، سرعت و جهت بسیاری از افراد به طور همزمان گزارش می‌شود، می‌توان از داده‌ها برای پیش‌بینی مدت زمان رفت و آمد یک نفر در یک صبح خاص استفاده کرد. این موضوع از جمله فعالیت‌های سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه شهید چمران اهواز  است.

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

ابررایانه در زمان‌هایی که سیستم باید به یادگیری بپردازد موردنیاز است

ابررایانه در زمان‌هایی که سیستم باید به یادگیری بپردازد موردنیاز است

ابر رایانه و یادگیری ماشین

در بررسی ویژگی‌های مرکز پردازش سریع دانشگاه شهید چمران اهواز باید گفت فراکامپیوتر اغلب زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به یک سیستم کامپیوتری باشد که بتواند «یادگیری» کند. سیستمی که می‌تواند یاد بگیرد، سیستمی است که می‌تواند عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کند تا تغییراتی در فرآیندها و حتی معماری خود ایجاد کند. این سیستم‌ها شباهت زیادی به عملکرد مغز انسان دارند. در برخی موارد آنها عمداً برای تقلید از روشی که مغز به مشکلات برخورد می‌کند و از عملکرد گذشته خود درس می‌گیرد، طراحی شده‌اند. فراکامپیوتر از این نظر چندان بی‌شباهت به فراشناخت نیست. یادگیری ماشین از موضوعات دیگری است که در مرکز ابر رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز به آن پرداخته می‌شود.

 

مرکز محاسبات سریع دانشگاه شهید چمران اهواز و هوش مصنوعی

فراکامپیوتر گاهی اوقات ترس از خطرات ناشی از هوش مصنوعی در داستان‌های علمی تخیلی را تداعی می‌کند. در واقعیت فراکامپیوتر تنها دسته دیگری از مشکلات رایانه‌ای است که باید حل شود، نه آغاز تسلط ماشین‌ها بر جهان. انسان‌ها می‌توانند مشکلات رایانه‌ای را چنان پیچیده تصور کنند که حل آنها بدون کمک رایانه دیگری تقریباً غیرممکن است. فراکامپیوتر به سادگی راه‌حل این معضل است. با توجه به بالا بودن قیمت‌های تجهیزات، شرکت شبیه سازان اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه شهید چمران اهواز را پیشنهاد و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهد.

اجاره ابر رایانه   →

اینجا کلیک کنید

ابر رایانه‌ها می‌توانند مشکلات پیچیده‌ای را که حل آنها بدون کمک رایانه دیگری تقریباً غیرممکن است حل کنند

نتیجه گیری

مرکز ابر رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز محاسبات فوق پیشرفته و سنگینی را با سرعتی زیاد و هزینه‌ای بسیار پایین‌تر انجام می‌دهد. با توجه به قیمت‌های بالای تجهیزات و وسایل، شرکت شبیه سازان امیرکبیر با اجاره کامپیوترهای فوق پیشرفته و ارائه مشاوره‌های لازم کمک‌ بزرگی کرده است. سرور محاسباتی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با کمک این مجموعه توسعه یافته و در حال رشد و توسعه است.

 

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوالات شما عزیزان پاسخ داده می‌شود.

امکانات رایانش ابری چیست؟

به زبان ساده، رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی – از جمله سرورها، ذخیره‌سازی، پایگاه‌های اطلاعاتی، شبکه، نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل و هوشمندی- از طریق اینترنت «ابر» برای ارائه نوآوری‌های سریع‌تر، منابع انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مقیاس است.

چگونه از ریاضیات برای محاسبات استفاده می‌شود؟

ریاضیات برای علوم کامپیوتر اهمیت دارد زیرا به دانشجویان می‌آموزد که چگونه از زبان انتزاعی استفاده کنند، با الگوریتم‌ها کار کنند، تفکر محاسباتی خود را تحلیل کنند و راه‌حل‌های دنیای واقعی را دقیقاً مدل‌سازی کنند.

ابرداده چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

با درک و ارزیابی ابرداده از دیدگاه‌های مختلف همراه با یک برنامه مدیریت داده یکپارچه، سازمان‌ها می‌توانند با موفقیت یک واژه‌نامه فراداده جامع بسازند، یک راه‌حل مدیریت ابرداده را ایمن کنند و همه کاربران داده را برای استفاده از داده‌های قابل اعتماد توانمند کنند.

اجاره ابر رایانه   →

اینجا کلیک کنید