رایانش ابری

رایانش ابری: مزایا و معایب

Rate this post

رایانش ابری چیست؟


رایانش ابری (به انگلیسی Cloud Computing) به استفاده از سرورهای راه دور بر بستر اینترنت برای ذخیره، مدیریت و پردازش داده‌ها گفته می‌شود. که جایگزینی برای استفاده از سرور محلی یا کامپیوتر شخصی است. و این امکان را به کاربر می‌دهد تا به اطلاعات و منابع کامپیوتری از هر جایی که اینترنت داشته باشد، دسترسی پیدا کند.

مزایای رایانش ابری چیست؟

مزایای اصلی رایانش ابری عبارتند از:

  • قابلیت مقیاس‌پذیری – منابع به راحتی می‌توانند به نیازهای شما اضافه یا کم شوند، آنهم بدون هزینه برای سخت‌افزار جدید.
  • صرفه‌جویی در هزینه – چون شما فقط برای منابعی که از آن استفاده می‌کنید هزینه پرداخت می‌کنید و اینگونه هزینه‌های زیرساخت اولیه را حذف می‌کنید.
  • دسترسی – کاربران می‌توانند به داده‌ها و برنامه‌ها از هر جایی، روی هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد، دسترسی داشته باشند. پس محدودیتی در دسترسی نخواهند داشت.
  • پشتیبانی و بازیابی بحرانی – پشتیبانی خودکار و مستمر از داده‌ها باعث می‌شود که داده‌ها در برابر انواع بیشتری از خرابی‌ها محافظت شوند.
  • کارآمدی – منابع از جمله ذخیره‌سازی، قدرت محاسباتی و برنامه‌ها می‌توانند بین سازمان‌ها و تیم‌ها به اشتراک گذاشته شوند و کارآیی را بهبود بخشند.

مثال‌هایی از رایانش ابری کدام است؟

معمولاً انواع خدمات رایانش ابری عبارتند از:

IaaS (مخفف Infrastructure as a Service یا زیرساخت به عنوان خدمت) – منابع محاسباتی اساسی مانند سرورها، ذخیره‌سازی و سخت‌افزار شبکه را فراهم می‌کند.

PaaS (مخفف Platform as a Service یا پلتفرم به عنوان خدمت) – سیستم عامل و ابزارهای توسعه و اجرای برنامه‌ها را فراهم می‌کند.

SaaS (مخفف Software as a Service یا نرم‌افزار به عنوان خدمت) – دسترسی به برنامه‌های کامل و قابلیت دسترسی از طریق اینترنت را فراهم می‌کند. که به عنوان مثال می‌توان از Gmail ، Google Docs ، Salesforce و غیره نامبرد.

مسائل و خطرات محتمل رایانش ابری

اگرچه رایانش ابری، مزایای بسیاری دارد، اما خطراتی نیز دارد که باید آنها را در نظر گرفت:

  • نگرانی‌های امنیتی – با اینکه اکثر ارائه‌دهندگان تدابیر امنیتی قوی دارند، همیشه خطر نفوذ و هک داده‌ها وجود دارد. بنابراین باید از امنیت سرویس‌های ابری اطمینان حاصل کرد.
  • نیاز به اتصال اینترنت – وابستگی به اتصال اینترنت پایدار برای دسترسی به منابع و داده‌های مبتنی بر سرویس‌های ابری.
  • مشکلات عملکردی – گاهی ممکن است به دلیل عوامل خارج از کنترل شما تأخیرهایی رخ دهد و یا زمان پاسخ کندتر از حد معمول شود.
مطالب مرتبط:
 
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *