Cadence PSpice

CADENCE PSPICE

پی اسپایس (به انگلیسی: PSpice) برنامه شبیه سازی تراشه‌ای برای ویندوز مایکروسافت است این برنامه از ابر سیستم‌های «ای‌بی‌ام» و از «تجهیزات الکترونیکی» همچون ترایود ها استفاده می‌کند تا با استفاده از مدل‌های ریاضی تنظیمات ورودی و خروجی جریان و ولتاژ را در سیستم‌ها به عهده بگیرد.

سیستم‌هایی که عمل شبیه سازی (مدل‌های ریاضی جهت کنترل) را با استفاده از پی‌اسپایس دارا هستند، در همه رشته‌های مهندسی همچون فیزیک و بیولوژی و روانشناسی و اقتصاد کاربرد دارند.

نرم افزار PSpice یکی از نرم افزارهای قدیمی و نام آشنا در زمینه تحلیل و شبیه سازی مدارات آنالوگ است که در آن میتوان مدارات الکترونیکی را ترسیم و شبیه سازی نموده و سپس با قرار دادن پراپ در مکان های مختلف مدار، شکل موج آن نقاط را با توجه به شرایط اعمال شده به مدار مشاهده کرد.

SPICE مخفف Simulation Program with Integrated Circuit Emphasis در سال 1970 در دانشگاه California تهیه شد، نسخه اولیه این نرم افزار تنها 350 کیلو بایت حجم داشت و میتوانست بر روی کامپیوترهای IBM اجرا شده و یک شکل موج را نمایش دهد. آن نسخه در سه ویرایش، برای استفاده های تجاری ( شببیه سازی مدارات داخلی قطعات الکترونیکی)، استفاده های آموزشی و شخصی ( شبیه سازی و آموزش نحوه ی عملکرد مدارات الکترونیکی آنالوگ ) یا هر نوع استفاده ( هم تجاری و هم آموزشی ) و  با نام ها HSPICE, AllSPICE و PSPICE دردسترس کاربران قرار گرفت.

دز سال 1980، نرم افزار PSPICE توسط شرکت MicroSim تحت توسعه قرار گرفت.

در سال 2005  تمامی محصولات مروبط به شبیه سازی مدارات الکترونیکی و طراحی PCB و تست PCB  و… که در سال های قبل توسط شرکت Cadence (با نام قبلی ORCAD) ارائه شده بود، در  یک بسته نرم افزاری جمع آوری گردید و با نام Cadence Allegro PCB design software در دسترس علاقه مندان گرفت .

با این تفاسیر باید گفت که نرم افزار Cadence PSpice بخشی از نرم افزار Cadence Allegro PCB design است که برای شبیه سازی مدارات آنالوگ استفاده میشود و همکنون ورژن قدیمی آن به صورت مجزا در اختیار شما قرار  گرفته است، از این نرم افزار به دلیل حجم کم و سهولت در یادگیری، در مراکز آموزشی و برای دروسی همچون، کاربرد کامپیوتر در الکترونیک، آزمایشگاه مدار مجتمع خطی، آزمایشگاه الکترونیک و… استفاده میشود.

در نرم افزار Cadence PSpice میتوان انوع مدارات آنالوگ را رسم کرده و بر روی آن تحلیل مختلفی را انجام داد

فناوری بکار رفته در نرم‌افزار Cadence Pspice یک محیط منحصربفرد و یکپارچه را برای شبیه سازی و طراحی مدارهای الکترونیکی فراهم می‌سازد. با استفاده از این برنامه پیشرفته، طراحان به راحتی می‌توانند عملکرد مدارها را بهینه سازی کنند. امروزه مشتریان صنایع مختلف در سرتاسر جهان از نرم‌افزار Cadence Pspice برای شبیه سازی مدارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند تا مسائل مربوط به طراحی این گونه مدارها را پیش از آغاز فرایند تولید برطرف نمایند.




کلمات کلیدی :‌ کدنس پی اسپایس ، Cadence PSpice ،‌ نرم افزار کدنس ،‌ دانلود نرم افزار پی اسپایس ،‌ معرفی نرم افزار پی اسپایس ،‌ کاربرد pspice ،‌ کاربرد نرم افزار cadence pspice



Cadence PSpice