تحلیل و دسته بندی نرم افزارهای رشته کامپیوتر

از آنجا که برای تمامی مهندسین رشته کامپیوتر آشنایی با نرم افزار های رشته ی تخصصی خود از اهمیت بالایی برخوردار است، در این توشته نرم افزارهای مورد نیاز رشته مهندسی نرم افزار به چند دسته اصلی تقسیم نموده و به طور خلاصه توضیحی در باب هر یک داده شده است

دسته 1: برنامه نویسی

دسته 2: میکروکنترلر

دسته 3: شبیه سازی و مدل سازی 

دسته 4: متفرقه

دسته 1: برنامه نویسی

Python

نام یک زبان برنامه نویسی محبوب ، تفسیری ، تعاملی و شیء گرا است که اغلب با زبان های برنامه نویسی قدرتمند Tcl, Perl, Scheme یا Java مقایسه می گردد

Microsoft Visual Studio Ultimate

نرم‌افزار Visual Studio، نرم‌افزاری توسعه یافته برای برنامه نویسان کامپیوتر است که توسط شرکت نرم‌افزاری     Microsoft  تولید شده‌ است.

SWI Prolog

یک اجرای رایگان از زبان برنامه نویسی Prolog است ، که معمولاً برای آموزش و برنامه های وب معنایی استفاده می شود.

Qt

فریم‌ورک برنامه‌نویسی برای ایجاد نرم‌افزارهای گرافیکی( GUI ) و خط فرمان( Console ) چندسیستم‌عاملی است

Eclipse For java Developers

Eclipse جدیدترین نسخه از اس دی کی معروف ایکلیپس ، به عنوان قدرتمندترین محیط برنامه نویسی جاوا ، مورد کاربرد توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی است.

Java SE Runtime Environment

نرم‌افزارهای زیادی هستند که با زبان جاوا نوشته شده‌اند یا در آن‌ها از زبان جاوا نیز استفاده شده است و نیز بسیاری از سایت‌ها بر پایه‌ی این زبان طراحی شده‌اند که برای اجرا و مشاهده‌ی آن‌ها نیاز به نصب این موتور اجرایی می‌باشد.

Java SE Development

یک مجموعه ویژه مخصوص برنامه نویسان زبان برنامه نویسی جاوا (Java) می باشد که دارای ابزار های فوق العاده برای توسعه نرم افزار می باشد

BOUML

یک طراح نمودار یکپارچه مدل سازی زبان (UML) است. این برنامه در ++C  و Qt ، چند زبانه است ، و از تولید کد و مهندسی معکوس کد پشتیبانی می کند.

EasyPHP Dev Server

کدهای پی‌اچ‌پی توسط یک سرور وب که نرم‌افزار پی‌اچ‌پی روی آن نصب باشد، تفسیر می‌شود. دستورهای این زبان می‌توانند به صورت مستقیم در درون کدهای اچ‌تی‌ام‌ال قرار بگیرند.

PHP Designer

نرم افزار PhpDesigner به شما امکان می دهد تا بتوانید همه نیاز های خود را در مورد PHP برطرف نمایید . نرم افزار phpDesigner به شما امکان ادیت و آنالیز فایل های PHP را می دهد

دسته 2: میکروکنترلر

Atmel AVR Studio

یک پلتفرم توسعه یکپارچه (IDP) برای توسعه و اشکال زدایی کلیه برنامه های میکروکنترلر AVR و SAM است.

CodeVision AVR

جهت برنامه‌نویسی و کامپایل زبان C برای میکروکنترلرهای AVR کاربرد دارد؛ در این نرم‌افزار امکان برنامه‌ریزی انواع میکروکنترلرهای AVR فراهم شده است.

دسته 3 : شبیه سازی و مدل سازی و طراحی

Rockwell Automation Arena

Arena بسته نرم افزاری برای شبیه سازی سیستم های گسسته پیشامد است كه توسط شركت Systems Modeling به بازار عرضه شده است .

Modelsim

به وسیله این نرم افزار میتوانند برنامه های VHDL را شبیه سازی کنند و در حوزه صنعت بسیار پر کاربرد است

Altair SimSolid

نام نرم افزار مهندسی و تخصصی در زمینه مدل سازی و شبیه سازی های بسیار پیشرفته می باشد.

Altium Designer

یکی از بهترین نرم افزار طراحی مدارات چاپی است. این نرم افزار توانایی طراحی چند لایه ای PCB در محیط دو بعدی و همچنین سه بعدی را دارد.

Siemens NX

این نرم‌افزار با امکانات فراوانی که در اختیار کاربر قرار می گذارد، موجب طراحی و ساخت سریع‌تر و ارزان‌تر محصولات پیچیده و نیز کاهش هزینه‌های طراحی تا ساخت محصول می‌شود.

Rational Rose Enterprise

ابزار قدرتمند مدلسازی نرم افزاری از طریق زبان مدلسازی UML می باشد.  نرم افزار رشنال رز سرعت عمل و دقت را بالا می برد

Active HDL

محیط طراحی یکپارچه Active-HDL) IDE) شامل یک مجموعه کامل ابزار طراحی HDL و گرافیکی و شبیه ساز مختلط سطح RTL / دروازه برای استقرار سریع و تأیید طرح های FPGA است.

Aldec Active

نرم افزاری مبتنی بر ویندوز برای ساخت، طراحی و شبیه سازی آرایه های دریچه ای برنامه پذیر میدانی (FPGA) در محیط های تیمی است

دسته 4: متفرقه

Uber Turing Machine

با این ماشین میتوان که عمل های حسابی به صورت پیچیده را با این برنامه انجام داد

Print2CAD

نرم افزاری کاربردی جهت تبدیل فایل های PDF به فایل های DWG یا DXF بوده که قابلیت خوانده شدن و ویرایش در هر سیستم CAD را دارد.

Visual Paradigm for UML

علاوه بر پشتیبانی از مدل سازی ، قابلیت تولید گزارش و مهندسی کد از جمله تولید کد را نیز فراهم می کند.

NetBeans

کاربران با استفاده از نرم افزار NetBeans IDE می توانند به ساخت نرم افزار و برنامه های مورد نظر خود بپردازند

Zend Studio

یک محیط توسعه تجاری یکپارچه و اختصاصی (IDE) برای PHP است که توسط Zend Technologies ساخته شده است و براساس افزونه PHP Development Tools) PDT) برای پلت فرم Eclipse ساخته شده است

Android SDK Release Windows

کیت توسعه نرم‌افزار اندروید (SDK) شامل مجموعهٔ جامعی از ابزارهای توسعه می‌شود. این ابزارها شامل دیباگر (ابزار اشکال‌زدا)، کتابخانه‌ها، شبیه‌سازی تلفن همراهِ مبتنی بر QEMU، مستندات، کد نمونه و خودآموزها می‌شود.

Notepad++

معروفترین و متداولترین ویرایشگر در سیستم عامل های Windows برنامه ی Notepad است که قطعاً همه با آن آشنایی دارند

Microsoft SQL Server

یکی از معروف ترین شیوه های ارتباطی جهت نگهداری داده ها در بانک های اطلاعاتی است که از سوی کمپانی مایکروسافت عرضه گردیده است.