Autodesk 3dsMax

Autodesk 3dsMax

اتودسک تری‌دی‌اس مکس (به انگلیسی: Autodesk 3ds Max) که سابقاً استودیوی سه‌بعدی مکس (به انگلیسی: 3D Studio Max) نامیده می‌شد، یک برنامهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای حرفه‌ای است که برای ساخت پویانمایی‌ها، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌گردد. این نرم‌افزار توسط شرکت رسانه و سرگرمی اتودسک ساخته و منتشر شده‌است. برنامه قابلیت‌های مدل‌سازی و ساختار قابل انعطاف افزایه داشته و می‌تواند بر روی سکوهای رایانش مایکروسافت ویندوز اجرا شود. تری‌دی‌اس مکس مرتب توسط توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای مجسم‌سازی معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این برنامه همچنین در جلوه‌های ویژه سینمایی و مجسم‌سازی اولیه فیلم‌ها استفاده می‌شود.

به علاوهٔ ابزارهای مدل‌سازی و پویانمایی، آخرین نسخه از تری‌دی‌اس مکس، امکانات سایه‌زن (مانند انسداد محیط و پراکندگی زیرسطحی)، شبیه‌سازی پویا، ریدیوسیتی، سامانه ذره، خلق و رندر نگاشت نرمال، نورپردازی سراسری، یک واسط کاربر قابل تنظیم و زبان اسکریپت‌نویسی مخصوص به خودش را شامل می‌شود. این نرم‌افزار قابلیت مدلسازی به شیوهٔ نربز (NURBS) را دارا می‌باشد.

امکانات
MAXScript
MAXScript یک زبان اسکریپت‌نویسی داخلی است که می‌تواند یک وظیفه را به صورت خودکار تکرار، دستورالعمل‌های موجود را با روش‌های جدید ترکیب، ابزارها و واسط‌های کاربری جدید ایجاد یا بسیار کار دیگر را انجام دهد. همچنین می‌تواند ماژول‌های افزونه‌ها را کاملاً با MAXScript ایجاد کرد.

MCG
یک زبان ویژوال اسکریپت‌نویسی داخلی است.

از نسخه 2016

Data Chanel
راه حل ایجاد افکت در مودیفای

از نسخه 2017

پارتیکل فلو _PF
ایجاد سیستم ذره ها در محیط نودبیس

کارگاه شخصیت_Character Studio
کارگاه شخصیت که یک افزونه از نسخهٔ چهارم مکس بود، حالا در استودیوی سه‌بعدی یکپارچه است و به کاربران برای حرکت و تجسم شخصیت‌های مجازی کمک می‌کند. این سیستم با استفاده از اسباب شخصیت یا اسکلت ۲ پا که تنظیمات سهام است کار می‌کند، که می‌تواند برای شبکه شخصیت‌های مناسب و نیازهای مناسب تغییر کند یا سفارشی شود. این ابزار همچنین شامل ابزارهای ویرایش قوی سویچینگ IK/FK، دستکاری حالت‌های وانمود کردن، لایه‌ها و گردش فریم کلیدیها و به اشتراک‌گذاری داده‌های پویانمایی در سراسر اسکلت ۲ پا مختلف است. این “۲ پا” از دیگر ویژگی‌های مفید اشیاء است که برای کمک به سرعت بخشیدن در تولید چرخه‌های راه‌رفتن و مسیرهای حرکت و همچنین به عنوان حرکت ثانویه است.

سیستم پارچه Cloth
سیستم طراحی مایعات _ Bifröst
از نسخه 2018.4

جستجوگر صحنه
جستجوگر صحنه ابزاری است که دید سلسله مراتبی از داده‌ها، تجزیه و تحلیل صحنه و تسهیل کار با صحنه‌های پیچیده تر را فراهم می‌کند. جستجوگر صحنه یک توانایی است برای مرتب، فیلتر و جستجو کردن صحنه با هر نوع شئ یا اموال (از جمله فراداده). این ویژگی که در تری‌دی‌اس مکس ۲۰۰۸ اضافه شد، اولین جزئی بود که از کدهای مدیریت شدهٔ دات‌نت در تری‌دی‌اس مکس بیرون از MAXScript استفاده می‌کرد.

واردکردن DWG
تری‌دی‌اس مکس از هر دو واردات و اتصال فایل‌های DWG را پشتیبانی می‌کند. مدیریت حافظهٔ ارتقا یافته در تری‌دی‌اس مکس ۲۰۰۸ باعث می‌شود تا چندین شئ را در داخل صحنه‌های بزرگ‌تر وارد کرد.

انتساب/ویرایش بافت_UV Editor
تری‌دی‌اس مکس عملیات بافت خلاق و نقشه برداری مسطح، از جمله کاشی کاری، معکوس، چرخاندن، محو کردن، کشش UV و سست‌سازی را ارائه داده، نامرتبی را حذف می‌کند؛ UV را نگه داشته و تصویر الگوی UV را خروجی می‌دهد. گردش کاری بافت شامل توانایی مخلوط کردن تعداد نامحدودی از بافت‌ها، یک مرورگر مواد/نقشه با پشتیبانی از کشیدن و رها کردن انتساب، و سلسله مراتب با عکس‌ها می‌شود. گردش کاری UV شامل نقشه پوست خام، که شکاف‌های دلخواه را تعریف کرده و باعث می‌شود تا کاربر بتواند UVها را با توجه به آن شکاف‌ها تا کند، کپی/پیست کردن مصالح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌ها و دسترسی سریع به انواع نقشه‌ها (جعبه، استوانه‌ای، کروی) می‌شود.

فریم‌های کلیدی_ Animation Kay frame
دو حالت کلید زنی – کلید مجموعه و کلید اتوماتیک – پشتیبانی از گردش فریم‌های کلیدی مختلف را پیشنهاد می‌کنند. کنترل‌های سریع و بصری برای فریم‌های کلیدی – از جمله: کات، کپی و پیست – به کاربر اجازه می‌دهند پویانمایی‌ها را به راحتی ایجاد کنند. مدار پویانمایی ممکن است به‌طور مستقیم در دریچهٔ دید مشاهده و ویرایش شود.

پویانمایی
اشیاء را می‌توان در امتداد منحنی‌ها با هم ترازی، سرعت، نرمی، حلقه و متحرک کردن در امتداد سطح کنترل کرد. می‌توان بین چند منحی متحرک با مسیر کنترل شده وزنه کرد و آن وزن را پویانمایی کرد. اشیاء را می‌توان با اشیاء دیگر در بسیاری از جهات – ازجمله نگاه کردن به – جهت‌گیری در فضاهای مختلف مختصات، و ایجاد ارتباط در نقاط مختلف و در زمان محدود متحرک کرد.

پوست
اصطلاح پوست(Skin) یا هیکل ممکن است برای رسیدن به کنترل دقیق تغییر شکل اسکلتی مورد استفاده قرار گیرد، به‌طوری‌که تغییر شکل شخصیت یکنواخت به عنوان مفاصل منتقل شده حتی در ناحیه‌ها از جمله شانه‌ها. تغییر شکل پوست را با استفاده از وزنه راس مستقیم، حجم رئوس تعریف شده توسط لفاف یا هر دو می‌توان کنترل کرد.

از نسخه 2017 قابلیت Delta mush, (DQ)Dual Quaterinion اضافه شده است.

شیدر نویسی OSL
امکان دانلود شیدرهای OSL و همچنین نوشتن شیدرهای دلخواه

در نسخه 2019 زبان برنامه‌نویسی OSL اضافه شده است.

ابزار جدید دیگری که به 2019 3ds max افزوده شده، Open Shading Language و OSL Map میباشد. به کمک این ویژگی، میتوانیم شیدر های دلخواه خود را بنویسیم و یا شیدرهای OSL آماده را دانلود و مورد استفاده قرار دهیم.

امکان تولید تکسچرهای چوب با تنظیمات کامل
به مدد استفاده از ابزار جدید Wood procedural Map میتوانیم تکسچرهای چوب را با جزئیات و تنظیمات کامل تولید کنیم. این ابزار شامل پریست هایی برای چند نوع چوب از جمله افرا، گیلاس و بلوط میباشد و برای موتور رندرهای آرنولد و Scanline قابل دسترسی است.

کاربرد
استفاده در صنعت

طراحی از شهر با تری‌دی‌اس مکس
اطلاعات بیشتر: فهرست فیلم‌هایی که توسط آتودسک تری‌دی‌اس مکس ساخته شده‌اند
فیلم‌های زیادی توسط اتودسک تری‌دی‌اس مکس یا نسخه‌های قبلی با نام متفاوتی ساخته شده‌اند. فیلم‌های پرفروشی چون آواتار و ۲۰۱۲ که از گرافیک سه‌بعدی کامپیوتری بهره برده‌اند، از این دسته می‌باشند. البته، در کنار اتودسک تری‌دی‌اس مکس، نرم‌افزار مادباکس برای ساخت بافت‌ها استفاده شده‌است.

همچنین از این نرم‌افزار در توسعهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای چندین بازی ویدئویی استفاده گردیده است.

مجموعه‌های معماری و مهندسی نیز از برای طراحی هنر مفهومی خود از اتودسک تری‌دی‌اس مکس استفاده می‌کنند. مکس شباهت بسیار زیادی به اتوکد دارد به همین دلیل معماران ترجیح می‌دهند تا از این نرم‌افزار برای بهترین کیفیت رندر استفاده کنند.

استفاده در آموزش
برنامه‌های آموزشی در سطح دوم و سوم از تری‌دی‌اس مکس در دوره‌های خود در گرافیک سه بعدی کامپیوتر و انیمیشن‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. دانش آموزان در رقابت برای اولین بار برای شناختن انیمیشن‌های سه‌بعدی از تری‌دی‌اس مکس استفاده می‌کنند.

تری دی مکس در معماری
تری دی مکس در انیمیشن
تری دی مکس در جلوه های ویژه سینمایی
تری دی مکس در تبلیغات
تری دی مکس در بازی سازی
تری دی مکس در طراحی صنعتی
تری دی مکس در غرفه سازی نمایشگاه
تری دی مکس در کابینت سازی




کلمات کلیدی : اتودسک تری دی اس مکس ، Autodesk 3dsMax ، نرم افزار 3dmax در معماری ، دانلود نرم افزار 3dmax ، دانلود برنامه تری دی مکس ، تری دی مکس چیست ، دانلود اتودسک تری دی اس مکس





Autodesk 3dsMax