نرم افزارهای رشته عمران

تحلیل و دسته بندی نرم افزارهای موجود درمهندسی عمران

از آنجا که برای تمامی مهندسین رشته عمران آشنایی با نرم افزار های رشته ی تخصصی خود از اهمیت بالایی برخوردار است، در این توشته نرم افزارهای مورد نیاز رشته مهندسی عمران به 4 دسته اصلی تقسیم نموده و به طور خلاصه توضیحی در باب هر یک داده شده است

دسته 1: طراحی و شبیه سازی

دسته 2: فایل های CAD

دسته 3: مدیریت پروژه

دسته 4: متفرقه

نرم افزارهای رشته عمران

دسته 1: طراحی و شبیه سازی

Autodesk Infrastructure Modeler

طراحی پروژه های شهرسازی و جاده ها و مسیرهای بین شهری

Nemetschek Allplan BCM

طراحی ساختمان – مدل سازی یک ساختمان را با شرایط دلخواه

Autodesk AutoCAD Structural Detailing

طراحی و تحلیل سازه‌های فولادی و بتنی و مخصوص مهندسین سازه

PTC MathCAD

به طور همزمان هم به طراحی و نقشه ریزی وهم به انجام محاسبات ریاضی بااستفاده از ابزارهای هوشمند و بسیار قدرتمند

PROKON

تحلیل و طراحی سازه است که طراحی و جزییات بیش از 40 طرح مختلف را پشتیبانی می کند

Ashampoo Home Designer

طراحی پلان های ساختمانی و نقشه کشی 3 بعدی خانه و منزل است.

AutoDesk PowerShape

مدل سازی محصولات و قطعات پیچیده از طراحی تا تولید

Pitney Bowes MapInfo

تولید نقشه‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌های جغرافیایی

Autodesk Advance Steel

طراحی پیشرفته سازه های فولای

Altair SimLab

این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا آنالیز پارامتری CAD یا تحلیل های مولتی فیزیک پیشرفته را در تنها چند دقیقه انجام دهید. شما می توانید فیزیک های متعدد شامل دینامیک سیالات، دینامیک ساختمان، و دینامیک گرمایی را با استفاده از سیستم مدلسازی خودکار به سادگی راه اندازی نمایی

Meteonorm

جهت تولید داده های هواشناسی برای اقلیم های و نقاط جغرافیایی مختلف دنیا است

PTC Mathcad Prime

علاوه بر اینکه مانند یک ماشین حساب در انجام محاسبات عمل میکند، امکان کشیدن توابع دو بعدی و سه بعدی را نیز فراهم نموده است.

Autodesk AutoCAD Civil 3D

طراحی مسیرها و جاده‌های مختلف و مدیریت تمام مراحل پروژه‌های عمرانی از هماهنگی‌ها تا اجرا و تجزیه و تحلیل آن می‌باشد.

Autodesk Fabrication

نرم افزاری در زمینه ساخت و ساز و جزئیات آن بوده که از محتوای تولید کننده خاص برای ایجاد مدل های دقیق تر ، تخمین های بهتر و کمک به ساخت سرویس های خدماتی ساختمان (مکانیکی، الکتریکی، و لوله کشی) استفاده می کند.

Autodesk Structural Bridge Design

طراحی پلها و همچنین آنالیز و ارزیابی رفتار آنها در مقابل بارهای اعمالی

MSC APEX IBERIAN LYNX

MSC Apex نرم افزار ایجاد مدل های سه بعدی می باشد که برنده جایزه نیز شده است. شما می توانید اجزاء مختلفی را طراحی کنید

Midas Design    

برنامه midas Design مهندسان را قادر می سازد تا طراحی دقیقی از اجزای سازه های مهندسی مانند بیم ها ، ستون ها ، پله ها ، اتصالات فلزی ، دیوارها و دیگر بخش ها داشته باشند.

Tekla Portal Frame & Connection Designer

Tekla Portal Frame & Connection Designer محصول Trimble یک نرم افزار تخصصی برای مهندسان BIM و سازه است که ابزارهای قدرتمندی را برای طراحی سازه های فلزی و اتصالات در اختیار آن ها قرار می دهد

Autodesk Inventor

اینونتور محصول شرکت اتودسک و از برنامه های قوی در زمینه طراحی و مدلسازی می باشد

Nemetschek SCIA Engineer

نرم افزاری جدید و پیشرفته در زمینه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است که کلیه نیازهای شما مهندسین سازه، عمران، راه و شهرسازی را در راستای طراحی و تحلیل سازه‌ها تحت پوشش قرار می‌دهد.

ProgeCAD

نرم افزاری کاربردی در زمینه طراحی و ساخت انواع مدل های 2 بعدی و 3 بعدی پرداخت.

DS SIMULIA

نرم افزار DS SIMULIA Abaqus CAE شبیه سازی کاملی را با استفاده از ابزارهای شبیه سازی ارائه می کند و سعی می کند که برای اغلب گروه های مهندسی، بتواند کارساز باشد.

Autodesk AutoCAD Map

اتوکد (به انگلیسی: AutoCAD) نرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک است.

Tekla Structures

یک نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان است که قادر به ساختن مدل هایی است که انواع مختلفی از مصالح ساختمانی از جمله فولاد ، بتن ، چوب و شیشه را در خود گنجانیده است

Straus7

محیط بصری کاملاً یکپارچه Straus7 – همراه با مجموعه ای از حل کننده های قدرتمند – در یک برنامه کاربردی بی نظیر به شما می دهد. مدل ها را ساخت ، تجزیه و تحلیل ها را انجام داده و نتایج را همزمان با استفاده از یک رابط یکپارچه بررسی کنید.

hec-hms

سیستم مدل سازی هیدرولوژیکی (HEC-HMS) برای شبیه سازی فرآیندهای بارش-رواناب حوضه های زهکشی دندریتیک طراحی شده است.

Grapher

یک برنامه رایانه ای است که از نسخه 10.4 همراه با macOS است که قادر به ایجاد نمودارهای 2D و 3D از معادلات ساده و پیچیده است.

GeoStudio

یک مجموعه نرم افزاری یکپارچه برای مدل سازی پایداری شیب ، تغییر شکل زمین و انتقال گرما و جرم در خاک و سنگ است.

CSI Section Builder

با استفاده از CSI Section Builder  این نرم‌افزار براحتی می‌توان انواع مقاطع فولادی، بتنی و مرکب را ایجاد نموده و مشخصات هندسی و وضعیت تنش‌های بوجود آمده در آنها را بررسی نمود.

CSI PERFORM 3D

PERFORM-3D رویه ها را در ASCE 41 پیاده سازی می کند. با این حال ، PERFORM-3D ابزاری کلی برای اجرای طراحی مبتنی بر جابجایی است.

CSI SAFE 2016

نرم افزار CSI SAFE 2016 جهت طراحی دال های بتنی پس تنیده و فونداسیون بکار برده می شود. در نسخه جدید SAFE عناصر چند بعدی طبق مدلسازی و ابزارهای ترسیم تصاویر معرفی شده اند

ADAPT

نرم‌افزار تخصصی مهندسی عمران است كه دارای قابليت‌های زير است: نرم‌افزار پیشرفته تحلیل و طراحی سیستم‌های دال، سقف و تیرهای پس‌تنیده، امكان تعریف پس‌تنیدگی به دو صورت چسبیده و غیرچسبیده  و  …

FLAC

ساختارهای متعددی در این برنامه وجود دارند که مدل‌سازی موادی را که رفتارشان بسیار غیر خطی می‌باشد را ممکن می‌سازد. علاوه بر این FLAC امکانات خاص دیگری نیز…

Canvas X

نرم افزاری جهت ایجاد، بهبود و اشتراک تصاویر تکنیکی و صنعتی برای مهندسین و تصویرگران فنی است.

CSI SAP2000

نرم افزاری کاربردی که در طراحی و آنالیز سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. محیط مدل‌سازی گرافیکی سه‌بعدی باعث شده است به سادگی بتوانید به طرح‌های خود تجسم ببخشید و سپس انواع تحلیل‌های لازم را روی آن انجام دهید.

ETABS

نرم‌افزار ETABS یک راهکار انقلابی و نوآورانه و با قدمتی 40ساله، یک مجموعه‌ی کامل و یک‌پارچه، برای تحلیل و طراحی ساختمان است.

autodesk-autocad

در AutoCAD کاربران اتوکد امکان استفاده از محیط‌های دو بعدی و سه بعدی را دارند.

Autodesk Revit

نرم‌افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است که برای استفادهٔ مهندسان معمار، عمران و تأسیسات کاربرد دارد و برای مدل‌سازی سه‌بعدی و ترسیم جزئیات ساختمانی استفاده می‌شود.

دسته 2:فایل های CAD

CADfix

ابزای مناسب جهت ویرایش، تبدیل و ساده سازی فایلهای CAD است. همیشه برای بازکردن و اصلاح این فایلها نیازی به استفاده از برنامه های سنگین و تخصصی نیست

PTC Creo Elements Pro

امکان یکی کردن طرح‌های CAD مختلف و آوردنشان به داخل محیط Creo، به همان خوبی که در ابزارهای مختلف طراحی CAD می‌توان بر رویشان کار کرد را فراهم می‌آورد.

TurboCAD Pro

یک بسته نرم افزاری CAD کاملاً حرفه ای می باشد که شامل تمامی امکانات و تکنولوژی های پرسرعت TurboCAD Pro برای مدل سازی 2 بعدی و 3 بعدی ، کار بر روی جزئیات ، رندرینگ و به اشتراک گذاری فایل ها می باشد.

Fast Plan

نرم افزار طراحی برنامه کف اتاق CAD ، بسیار آسان – از نقاشی و MATH مراقبت می کند – شما را به سمت طراحی می برد.

نرم افزارهای رشته عمران

دسته 3: مدیریت پروژه

Autodesk Navisworks

به مهندسان، معماران ، کارخانه داران امکان می دهد پروژه های خود را مدیریت کرده و بتوانند طرح یک فعالیت ساختمانی و یا صنعتی را به راحتی ایجاد نمایند.

Autodesk InfraWorks

این نرم افزار برای دانشجویان رشته های عمران ، معماری و شهرسازی و دسته های مرتبط با آن ها طراحی شده است که می توانند به کمک آن بر روی پروژه های خود نظارت کامل داشته باشند و با استفاده از ابزار های حرفه ای بهترین ایده ی خود را پیاده سازی کنند .

دسته 4: متفرقه

Autodesk Showcase

با استفاده از Showcase کاربران می توانند به سرعت مدل های سه بعدی خود را به مدل های تعاملی برای ویرایش تبدیل کنند

PolyWorks Metrology

نرم افزاری در زمینه مترولوژی و اندازه شناسی میباشد که توانایی اندازه گیری تمام جنبه های نظری و عملی را دارا میباشد

Vray

نور های Vray،اشیاء Geometric آن ، مواد و بافت های موجود در آن، دوربین ، سایه زن ها و از همه مهمتر سربرگ رندر آن که با تنظیماتش ، امکان کنترل کلیه پارامتر های صحنه را فراهم میکند.

Adobe Photoshop CC

در نسخه جدید قابلیت عجیب ویرایش ویدیوها اضافه شده است و حالا دانلود فتوشاپ فقط یک نرم افزار ویرایش عکس نخواهد بود. تغییرات بسیار زیبا در فیلتر و افزوده شدن قابلیت های فراوان در زمینه نورپردازی روی تصاویر دوبعدی و سه بعدی که مسلما با روی کار آمدن دنیای سه بعدی احساس می شد.