شناخت مرکز ابر رایانه دانشگاه حکیم سبزواری

صحبت در خصوص ابررایانه‌ها به‌واسطه سرعت روبه‌رشد دنیای مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است. نعمت داشتن ابر رایانه برای افرادی که اهل پژوهش و کارهای تحقیقاتی هستند فرصت ایده آلی است. مرکز ابر رایانه دانشگاه حکیم سبزواری نشان می‌دهد که زیرساخت‌های ابر رایانه در ایران در حال گسترش است. تلاش دانشمندان ایرانی حوزه کامپیوتر بر این است تا همواره بهره‌گیری از ابر رایانه را برای تمام صنایع و پژوهشگاه‌ها امکان‌پذیر کنند.

سرور محاسباتی دانشگاه حکیم سبزواری فرصتی را برای اهل صنعت و پژوهش مربوط به این محدوده جغرافیایی فراهم آورده است. یک مثال خیلی ساده برای درک اهمیت سرور محاسباتی مقایسه زمان تعیین لیست حقوق کارگران در یک ماه بر اساس ساعت کار و سایر فاکتورهای تأثیرگذار با رایانه شخصی و ابر رایانه است.

زمانی که کارمند واحد حسابداری صرف می‌کند تا حقوق یک کارگر را در طول فعالیت ماهانه‌اش با کامپیوتر شخصی تعیین کند، را در نظر بگیرید. این فعالیت درصورتی‌که با ابر رایانه انجام شود می‌تواند معادل تعیین حقوق کلیه کارگران کارخانه باشد. این مثال خود اهمیت بهره‌گیری از ابر رایانه را نشان می‌دهد. مرکز پردازش ابری دانشگاه حکیم سبزواری تا حدی می‌تواند این امکان را فراهم آورد تا برخی صنایع و مشاغل در زمان خود صرفه‌جویی کنند. 

معرفی مرکز ابر رایانه دانشگاه حکیم سبزواری

مرکز نوبنیاد حکیم واقع در شمال شرقی کشور یک مرکز فوق سریع است. سرور محاسباتی دانشگاه حکیم سبزواری در سال 1391 در گروه فیزیک دانشگاه راه‌اندازی شد. در زمان شروع بهره‌برداری 2 رایانه 16 هسته‌ای همراه با یک سرور فوق سریع تشکیل‌دهنده مرکز بود. در طی 10 سال اخیر همواره بر توان پردازشی مرکز افزوده شده است و هدف مدیریت دانشگاه بر گسترش توان عملیاتی آن بوده است.

مرکز پردازش سریع دانشگاه حکیم سبزواری قادر به سرویس‌دهی به چندین نفر به‌صورت هم‌زمان است. سرورهای پیشرفته این مرکز باتوجه‌به اتصال شبکه‌ای مراکز می‌تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد. در حال حاضر این مرکز توانایی سرویس‌دهی به دانشجویان و هیئت‌علمی خود را دارد.

ابر رایانه شبیه سازان امیرکبیر

اینجا کلیک کنید!

پردازش حجم بالای داده با ابر رایانه

مشخصات سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه حکیم سبزواری

مرکز محاسبات سریع دانشگاه حکیم سبزواری با سرمایه‌ای معادل 370 میلیون تومان راه‌اندازی شد. این مرکز شامل 120 هسته پردازشی معادل 240 رشته پردازشی با توان محاسبه معادل GFLOPS 4800  ، GB 480 حافظه اصلی و بیش از TB 15 حافظه ذخیره‌سازی است. راه‌اندازی این مرکز باتوجه‌به رشد روزافزون حجم محاسبات و پیچیدگی آن‌ها بنا نهاده شد.

مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه حکیم سبزواری از نوع LaaS است. این مرکز باتوجه‌به رشد حجم داده، پیچیدگی و محاسبات سنگین که هرروزه قابل‌مشاهده است، قصد دارد سالانه قدرت پردازشی مرکز پردازش ابری دانشگاه حکیم سبزواری را افزایش دهد. این هدف به‌منظور پاسخگویی نیازهای پژوهشگران و دیگر جوامع صنعتی و محاسباتی است.

کاربردهای مختلف ابر رایانه

ابر رایانه ماشینی است که هر روز تعریف و مشخصات آن در حال تغییر است. ابر رایانه‌ای را که امروز می‌شناسیم ممکن است فردا تبدیل به رایانه شخصی شما شود و دلیل این اتفاق سرعت افزایش توان رایانه‌ها است. کاربردهای بی‌شماری برای ابر رایانه می‌توان برشمرد که در اینجا به بخشی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

در علم زیست‌شناسی دانشمندان موفق شده‌اند مدل بخشی از مغز موش را شبیه‌سازی کنند که نتیجه آن شناخت چگونگی تولید و ارسال پیام‌های عصبی است. هرچند شبیه‌سازی کل مغز صورت نگرفت اما همین میزان نیز دستاورد بزرگی بود. ابر رایانه به این روش می‌تواند در زیست‌شناسی مؤثر باشد. در هواشناسی و زمین‌شناسی نیز به این صورت که می‌توان الگوهای تغییرات آب‌وهوایی را دنبال کرد مؤثر واقع شده است.

همچنین در صنایع علمی و مهندسی، صنایع نظامی، پزشکی و نجوم نیز کاربردهایی دارد. آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه حکیم سبزواری نیز می‌تواند برای کاربران خود زمینه رشد و تعالی قابل‌توجهی را باتوجه‌به کاربردهای ویژه ابر رایانه فراهم آورد. درصورتی‌که تمایل به اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه حکیم سبزواری دارید با مراجعه به سایت و مطالعه شرایط، تعرفه‌ها و حتی تخفیفات اقدام به در اختیار گرفتن سرور کنید.

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!


ابرکامپیوتر حکیم

ابر رایانه ماشینی جهت صرفه‌جویی در زمان و هزینه

استفاده از ابررایانه‌ها مزایای بی‌شماری دارد و علاوه بر مزایا کاربردهای ویژه‌ای نیز دارد. اما دو مزیت هستند که می‌توان گفت تاج مزایای آن به‌حساب می‌آید. جوامع امروزی به این دو موضوع بادقت بیشتری توجه می‌کنند. این دو ویژگی شامل صرفه‌جویی در هزینه و همچنین زمان است. مرکز محاسبات سریع دانشگاه حکیم سبزواری این دو امکان را برای افراد فعال در حوزه پژوهش فراهم آورده است.

مرکز پردازش سریع دانشگاه حکیم سبزواری نیز این فرصت را می‌دهد که پژوهشگران از این دو مزیت بهره‌مند شوند. صرفه‌جویی در زمان را در مثال بالا و تعیین حقوق ماهانه کارگران یک کارخانه بیان کردیم. صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز از طریق امکان شبیه‌سازی پروژه‌ها و ایده‌ها امکان‌پذیر است. به این روش دیگر نیازی به انجام آزمایشات تجربی نست.

آزمایشات تجربی هزینه‌های بالایی را برای اهل پژوهش به دنبال دارد و از عواقب این هزینه می‌توان به دلسرد شدن بسیاری از افراد اشاره کرد. دلیل این دلسردی این است که اقتصاد بزرگ‌ترین پشتوانه پژوهش، برای اغلب افراد جامعه دست‌نیافتنی است. مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه حکیم سبزواری این مشکل را از سر راه اساتید و دانشجویان مرکز خود برداشته است.

تحول زندگی با رایانه‌های کوانتومی

تحول زندگی با رایانه‌های کوانتومی

سخن پایانی

مرکز ابر رایانه دانشگاه حکیم سبزواری آماده ارائه خدمات به‌تمامی افرادی است که جهت انجام کارهای تحقیقاتی خود به ابر رایانه نیاز دارند. این مرکز فرصتی را فراهم آورده است تا دانشجویان واحد سبزوار بتوانند مدل‌سازی ایده‌های خود را با کمترین زمان و هزینه ممکن انجام دهند. مدل‌سازی ایده‌ها یک امکان نوظهور در مقابل انجام آزمایشات و مدل‌سازی‌های تجربی است.

آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه حکیم سبزواری هم اکنون آماده ارائه خدمت به اساتید عضو هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران در سطح دانشگاه است. فراهم آمدن چنین فرصتی برای جامعه دانشگاهی در سطح شهر سبزوار یک فرصت امیدبخش است که پیشروی جامعه دانشگاهی ایران قرار گرفته است.

این پایگاه نوید برقراری پایگاه‌های ابری در سایر شهرهای کوچک ایران را به دنبال خواهد داشت. درصورتی‌که قصد اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه حکیم سبزواری را دارید به سایت مرکز ابری این دانشگاه مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

سؤالات متداول

علاوه بر موضوع بحث سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه حکیم سبزواری سوالاتی پرتکرار در خصوص ابر رایانه وجود دارد. در این بخش سعی شده است بخشی از این سوالات به صورت کوتاه و مختصر پاسخ داده شود. در ادامه سوالات پرتکرار مطرح شده است.

مرکز ابر رایانه هزینه را چگونه کاهش می‌دهد؟

با فراهم آمدن امکان مدل‌سازی ایده‌ها سطح استفاده از آزمایشات تجربی نیز کاهش پیدا می‌کند. آزمایشات تجربی هزینه‌های بالایی دارند که گاهی نیز باتوجه‌به شرایط کشور قابل انجام نیست.

واحد اندازه‌گیری سرعت ابر رایانه چیست؟

واحد اندازه‌گیری سرعت معادل FLOPS است (عملیات ممیز شناور در ثانیه). هر ترافلاپس معادل یک تریلیون عملیات ممیز شناور بر واحد زمان یعنی ثانیه می باشد.

توان پردازشی ابر رایانه حکیم چقدر است؟

این ابر رایانه معادل 4800 گیگافلاپس توان پردازشی دارد.

ابر رایانه شبیه سازان امیرکبیر

اینجا کلیک کنید!