بررسی و شناخت مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان

مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان با کمک شرکت شبیه‌سازان امیرکبیر تجهیز شده است. این مرکز می‌تواند برای انجام محاسبات قوی و پیشرفته برای طراحی و ایجاد برنامه‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف صنعت، تجارت و نرم‌افزار کمک‌های فراوانی ارائه دهد. ابر رایانه مجموعه‌ای به هم پیوسته و متعادل از رایانه‌هایی است که به‌صورت یک واحد عمل می‌کنند و محاسبات پیشرفته را حل می‌کنند.

فراکامپیوتر شامل ایده اتصال محاسبات با کارایی بالا با توزیع جغرافیایی است و در آن منابع به‌صورت یکپارچه این به یک کاربر اجازه می‌دهد تا به مجموعه‌ای متفاوت از منابع دسترسی داشته باشد. ابر رایانه مانند یک ماشین، با آگاهی کم یا بدون اطلاع از اتصالات و پروتکل‌های اساسی اولیه عمل می‌کند. شرکت شبیه‌سازان امیرکبیر در تجهیز مرکز پردازش ابری دانشگاه کاشان نیز کمک‌های بزرگی انجام داده است.

متاکامپیوترها برای انجام محاسبات خیلی قوی و داده‌های بزرگ کاربرد دارند

متاکامپیوترها برای انجام محاسبات خیلی قوی و داده‌های بزرگ کاربرد دارند

ابر رایانه به چه معناست؟

مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان مرکزی برای ادغام چندین منبع محاسباتی برای توسعه انواع برنامه‌های کاربردی مرتبط با تجارت، مدیریت، صنعت و نرم‌افزار است. سرور محاسباتی دانشگاه کاشان همچنین برای جمع‌آوری، تفسیر و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از پایگاه‌های داده و دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود.

هدف یک سیستم فرا محاسباتی تسهیل ناهمگونی منابع و شبکه شفاف با استفاده مؤثر از همه منابع شبکه است. سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه کاشان نیز از چنین قاعده‌ای مستثنا نبوده است. مفهوم فرا محاسباتی در مرکز ملی کاربردهای ابررایانه (NCSA) در اواخر دهه 1980 توسعه یافت.

 زیرا مهندسان برنامه‌نویسی متوجه شدند که افزایش نیازهای محاسباتی نیازمند اتصال سیستم‌های محاسباتی متعدد است. تحولات متا رایانش اخیر شامل شبکه‌های کامپیوتری بزرگی است که مانند ابررایانه‌های شبکه مجازی عمل می‌کنند. مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان نیز براین‌اساس و باتوجه‌به نیازهای روز دانشجویان و شرکت‌ها راه افتاده است.

اجزای مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان کدام‌اند؟

یک سیستم فرا محاسباتی از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • مجموعه‌ای از گره‌هایی که با هم جفت شده‌اند

مجموعه‌ای جامع از خدمات که به یک شبکه اجازه می‌دهد تا فراتر از ظرفیت یک سیستم عمل کند. ابر رایانه دانشگاه کاشان این امکانات را براحتی فراهم می‌کند.

سیستم فرا محاسباتی از مجموعه‌ای از گره‌های است که با هم جفت شده‌اند

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

مزایای مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان

مزایای فراکامپیوتر عبارت‌اند از:

  • گرافیک برتر
  • مسائل پیچیده محاسباتی توزیع شده را حل می‌کند
  • محاسبات با کارایی بالا را در برنامه‌های کاربردی داده فشرده ارائه می‌دهد
  • پهنای باند را با استفاده از یک شبکه پرسرعت برای اتصال کامپیوترها در مکان‌های مختلف کاهش می‌دهد

مرکز محاسبات سریع دانشگاه کاشان آماده ارائه خدمات به‌تمامی شرکت‌های فناوری اطلاعات است.

کاربردهای ابررایانه

موارد استفاده از فراکامپیوتر مانند شامل زیر می‌شود:

  • ابرداده هر زمان که یک سند، یک فایل یا سایر دارایی‌های اطلاعاتی اصلاح شود، از جمله حذف آن، ایجاد می‌شود. ابرداده دقیق می‌تواند در افزایش طول عمر داده‌های موجود با کمک به کاربران در یافتن راه‌های جدید برای اعمال آن مفید باشد.
  • ابرداده یک شی داده را با استفاده از اصطلاحات مرتبط با آن شی خاص سازماندهی می‌کند. همچنین اشیاء متفاوت را قادر می‌سازد شناسایی و با اشیاء مشابه جفت شوند تا به بهینه‌سازی استفاده از دارایی‌های داده کمک کنند. همان‌طور که اشاره شد، موتورهای جستجو و مرورگرها با تفسیر تگ‌های ابرداده مرتبط با یک سند HTML تعیین می‌کنند که کدام محتوای وب نمایش داده شود.
  • مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان مانند شرکت‌های انتشارات دیجیتال، مهندسی، خدمات مالی، مراقبت‌های بهداشتی و تولید از فراداده‌ها برای جمع‌آوری بینش در مورد راه‌های بهبود محصولات یا ارتقای فرایندها استفاده می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، ارائه‌دهندگان محتوای استریم مدیریت فراداده مالکیت معنوی را خودکار می‌کنند تا بتوان آن را در مجموعه‌ای از برنامه‌ها ذخیره کرد. طبق این مسئله از دارندگان حق چاپ محافظت می‌کند و درعین‌حال موسیقی و ویدئوها را برای کاربران تأیید شده در دسترس قرار می‌دهد.  بااین‌حال، ازآنجاکه خرید تجهیزات کاری اقتصادی نیست، اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه کاشان به‌تمامی شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات پیشنهاد می‌شود.

زبان ابرداده‌ها به‌گونه‌ای است که هم برای سیستم‌ها و هم برای انسان قابل‌درک باشد

زبان ابرداده چگونه است؟

زبان ابرداده به‌گونه‌ای نوشته شده است که هم برای سیستم‌های کامپیوتری و هم برای انسان قابل‌درک باشد. سطحی از استانداردسازی که به قابلیت همکاری و یکپارچگی بهتر بین برنامه‌های کاربردی متفاوت و سیستم‌های اطلاعاتی کمک می‌کند. لازم به ذکر است شبیه‌سازان در اجرای مرکز پردازش سریع دانشگاه کاشان نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

 آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه کاشان نیز از مراکزی است که شبیه‌سازان امیرکبیر تجهیز کرده است. بلوغ فناوری‌های هوش مصنوعی تا حدودی بار سنتی مدیریت ابرداده را با خودکار کردن فرایندهای دستی قبلی برای فهرست‌نویسی و برچسب‌گذاری دارایی‌های اطلاعاتی کاهش می‌دهد. این موضوع نیز در مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان لحاظ شده است.

باید گفت به دلیل قیمت بالا و البته سختی‌ها و مشکلات مربوط به طراحی و پیاده‌سازی تجهیزات، شرکت شبیه‌سازان امیرکبیر در راستای اجاره این تجهیزات کمک و مشاوره‌های زیادی برای راه‌اندازی مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان ارائه کرده است.

از مزایای ابر رایانه و مرکز پردازش ابری دانشگاه کاشان حل مسائل پیچیده محاسباتی توزیع شده است

نتیجه‌گیری

مرکز ابر رایانه دانشگاه کاشان به دلایل مزایایی که دارد، می‌تواند خدمات زیادی را هم برای دانشجویان و هم دیگر مراکز و شرکت‌ها ارائه دهد. در راستای راه‌اندازی و پیاده‌سازی این مرکز شرکت شبیه‌سازان امیرکبیر خدمات لازم را ارائه کرده است. به‌جای خرید، دانشگاه کاشان تمامی تجهیزات لازم را از این شرکت اجاره کرده است. همچنین این شرکت در راستای راه‌اندازی مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه کاشان مشاوره و کمک‌های لازم را ارائه کرده است.

سؤالات متداول

در این قسمت به برخی از سؤالات شما عزیزان پاسخ داده می‌شود:

متا در محاسبات چیست؟

در علوم کامپیوتر، یک پیشوند رایج به معنای “درباره” است؛ بنابراین، برای مثال، ابرداده داده‌ای است که داده‌های دیگر را توصیف می‌کند (داده‌های مربوط به داده). فرازبان زبانی است که برای توصیف زبان‌های دیگر استفاده می‌شود. متافیل فایلی است که حاوی فایل‌های دیگری است.

انواع فناوری محاسبات چیست؟

فناوری محاسبات شامل موارد زیر می‌شود:

  • نرم‌افزار تعبیه شده
  • محاسبات نرم
  • فناوری اطلاعات.
  • واقعیت مجازی
  • اینترنت اشیا
  • سیستم‌های جاسازی شده.
  • اینترانت‌ها
  • مهندسی نرم‌افزار.

محاسبات در فناوری چیست؟

محاسبات عبارت است از هر فعالیت هدف‌گرا که نیازمند، بهره‌مندی، یا ایجاد ماشین‌های محاسباتی است. این شامل مطالعه و آزمایش فرایندهای الگوریتمی و توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار است. دارای جنبه‌های علمی، مهندسی، ریاضی، فناوری و اجتماعی است.

اجاره ابر رایانه   →

اینجا کلیک کنید