5/5 - (4 امتیاز)

اجاره ی سوپر کامپیوتر

Cycle Computing، یک فروشنده محاسباتی با کارایی بالا، با موفقیت 3809 نمونه هشت هسته ای Amazon AWS Elastic Compute 2 را به یکدیگر متصل کرده است تا یک خوشه ابررایانه از 30472 هسته پردازنده با 27 ترابایت حافظه و 2PB فضای ذخیره سازی ایجاد کند. هزینه در حال اجرا – یا حداقل هزینه ای که باید برای Cycle برای دسترسی اختصاصی به خوشه بپردازید – فقط 1279 دلار در ساعت یا حدود چهار سنت برای هر هسته است.

اکنون قبل از اینکه این محصول را در همان دسته نمونه‌های اضافی بیهوده قرار دهید – مانند بخش‌های غذای آمریکایی، PS360 یا آرایه ذخیره‌سازی 120PB IBM – خوشه Cycle قبلاً برای انجام مدل‌سازی مولکولی برای یک شرکت بزرگ داروسازی ناشناس مورد استفاده قرار گرفته است. همین کار مدل‌سازی در شبکه داخلی مشتری یک هفته طول می‌کشید – اما در کلاستر Cycle فقط هفت ساعت طول کشید و 9000 دلار هزینه داشت. هزینه ناچیزی برای داروسازی

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

اتفاقاً این خوشه Nekomata نام دارد – که یک “گربه هیولا” شیطانی ژاپنی با دم چنگال‌دار است – و مثل همیشه، شیطان در جزئیات است. Cycle Computing قبلاً ابررایانه مشابهی با 10000 هسته و هزینه 1060 دلار در ساعت ساخته بود، اما برای Nekomata آنها می خواستند قیمت را کاهش دهند و از آنجایی که این خوشه در نهایت متعلق به آمازون است، آنها می خواستند مطمئن شوند که سیستم هم ایمن است و مقاوم در برابر اعمال خدا و مسائل اتصال.

برای این منظور، Nekomata در واقع در سه مرکز داده EC2 آمازون – غرب ایالات متحده (کالیفرنیا)، شرق ایالات متحده (ویرجینیای شمالی) و اتحادیه اروپا-غرب (ایرلند) – و هر یک از نمونه‌های محاسباتی با استفاده از HTTPS و SSH ارتباط برقرار می‌کنند. کانال هایی که با رمزگذاری AES-256 رمزگذاری شده اند. برای پایین نگه داشتن هزینه ها، Nekomata از نمونه های Spot Amazon به جای نمونه های اختصاصی رزرو شده استفاده می کند. به عبارت دیگر، Nekomata حدود نیم ساعت طول می کشد تا بچرخد، در حالی که نمونه های رایگان را از آمازون درخواست می کند. Cycle می گوید که نمونه های نقطه ای 27 سنت در ساعت هزینه دارند، در حالی که نمونه های رزرو شده 68 سنت در ساعت هزینه دارند. صرفه جویی قابل توجه و دلیل اصلی این است که Nekomata بسیار ارزان تر از 10000 هسته قبلی است.

در نهایت، شایان ذکر است که Nekomata با 3809 پردازنده هشت هسته‌ای، یکی از سریع‌ترین خوشه‌های ابر رایانه در جهان است. یک معیار واقعی هنوز اجرا نشده است، اما خوشه قبلی Cycle Computing (10000 هسته ای) قادر به سرعت 80 ترافلاپس یا تقریباً 114 امین سریع ترین رایانه در جهان بود. اگر فرض کنیم که Nekomata 30000 هسته‌ای سه برابر سریع‌تر است، آن را به 30مین رایانه سریع دنیا تبدیل می‌کند… با 1279 دلار در ساعت. بد نیست، وقتی در نظر بگیرید که نصب و راه اندازی یک ابر رایانه معمولاً ده ها یا صدها میلیون دلار هزینه برای راه اندازی و اجرا دارد.