5/5 - (7 امتیاز)

اجاره یک ابر کامپیوتر

انتهای عقب یک سورتمه یک مشکل فیزیک خاردار ایجاد می کند. هنگامی که هوا روی یک سورتمه چهار نفره می‌لغزد و با سرعت 80 مایل در ساعت در امتداد مسیر یخی حرکت می‌کند، به جیب باد در پشت دم برخورد می‌کند و تبدیل به طوفانی از گرداب‌های کوچکی می‌شود که روی پوسته کامپوزیت فایبرگلاس می‌کشند.

بنابراین، زمانی که تیم ملی باب اسلید ایالات متحده در سال گذشته تصمیم گرفت آیرودینامیک سورتمه خود را برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان اصلاح کند، هیچ رایانه رومیزی صرفاً نمی تواند آن جریان لغزش آشفته را مدل کند. یک رایانه شخصی با یک تراشه پردازنده اینتل تنها شش هفته طول می‌کشد تا سه ثانیه از یک دقیقه اجرا را شبیه‌سازی کند.

در عوض، تیم به یک ابررایانه IBM روی آوردند که می‌توانست همان شبیه‌سازی سه ثانیه‌ای را در طول یک بعدازظهر انجام دهد. اما به جای پرداخت یک میلیون دلار برای داشتن آن تکه آهن، باب اسلحه‌بازان Exa را استخدام کردند، یک لباس خصوصی 170 نفره در برلینگتون، ماساچوست، تا پردازش آنها را انجام دهد.

Exa در سال 1992 به عنوان یک شرکت نرم افزار فروش برنامه هایی که یکی از بنیانگذاران آن به عنوان استاد MIT برای حل مشکلات دینامیک سیالات توسعه داده بود، راه اندازی شد. اما پنج سال پیش استفان ریموندی، مدیر اجرایی، متوجه شد که می‌تواند با بسته‌بندی نرم‌افزار خود با ماهیچه‌های محاسباتی اضافی، به مجموعه جدیدی از مشتریان دست یابد. ریموندی، 44 ساله، می‌گوید: «هزینه اولیه محاسبات برای بسیاری از مشتریان کوچک‌تر ما یک مانع بود. بنابراین ما آن را از بین بردیم».

امروز Exa دارای شبکه ای از 3500 تراشه اینتل و amd است و هزاران تراشه دیگر را اجاره می کند که همگی در مرکز داده IBM Poughkeepsie، N.Y مستقر هستند. Exa با لایه‌بندی نرم‌افزار مدل‌سازی خود، این پردازش را به‌عنوان یک سرویس از طریق اینترنت به فروش می‌رساند و برای هر هسته پردازنده در ساعت یک دلار هزینه دریافت می‌کند. این امر Exa را به یکی از تعداد کمی از شرکت‌هایی تبدیل می‌کند که ابررایانه‌ها را به عنوان گزینه «محاسبات ابری» ارائه می‌کنند، همان‌طور که Google به کاربران اجازه می‌دهد اسناد و صفحات گسترده را در وب ویرایش کنند یا آمازون ظرفیت پردازش و ذخیره‌سازی ساده را اجاره می‌دهد.

برنامه Exa برای مدل‌سازی جریان هوای باب‌اسلید، زمان را به تکه‌های میلیونیوم ثانیه تقسیم کرد. طراحان سورتمه با تغییرات کوچکی در خطوط خودرو، اندازه باله دم، حتی شکل دسته‌های آن – تغییراتی که در غیر این صورت نیاز به نمونه‌سازی اولیه فوم و آزمایش تونل باد داشت، انجام دادند. رابرت کونئو، طراح که روی شاسی سورتمه کار می‌کرد، می‌گوید: «ما به نرم‌افزار آنها ایمان کامل و کورکورانه داریم. تمام اتفاقاتی که در شبیه سازی ها افتاد در پیست مسابقه اتفاق افتاد.

در مسابقات قهرمانی جهان مارس، Exa می‌گوید طراحی مجدد آن چند دهم ثانیه از هر چهار دوی یک دقیقه‌ای سورتمه را کاهش داد. ایالات متحده در مسابقات چهار نفره، اولین قهرمانی خود در 50 سال گذشته، با برتری مجموعا نزدیک به یک ثانیه از دارندگان مدال نقره آلمان، برنده شد. Exa بیشتر کارهای باب اسلحه را به صورت حرفه ای انجام داد. هزینه تجاری حدود 100000 دلار بود.

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

دو مشتری Exa، تیم‌های اتومبیلرانی پژو و دوج، تنها یک بار در سال یک مدل خودروی جدید طراحی می‌کنند که به ندرت به اندازه کافی برای داشتن یک ابر رایانه تضمین می‌کند. فروشنده تراکتور Agco زمان ابررایانه Exa را اجاره می کند تا جریان گرما را از طریق موتورهای خود پیش بینی کند. بازطراحی‌های این مدل‌ها، که به موتورها اجازه می‌دهد ذرات دیزل را در دمای 1100 درجه فارنهایت بدون برشته کردن قطعات یا راننده خودرو بسوزانند، هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد.

ریموندی می‌گوید: «این شرکت‌ها تقاضاهای زیادی دارند. ما به هیچ تعهدی نیاز نداریم. به همین دلیل است که این معامله برای آنها یک هلو است.»

از درآمد 34 میلیون دلاری Exa در سال 2008، ابررایانه های برحسب تقاضا 10.5 میلیون دلار بود که 48 درصد نسبت به سال 2007 افزایش داشت. فروش نرم افزار تنها 13 درصد رشد کرد و به 21 میلیون دلار در سال گذشته رسید.

به گفته شرکت تجزیه و تحلیل فناوری IDC، ابررایانه به عنوان یک سرویس هنوز هم بخش کوچکی از بازار 9.8 میلیارد دلاری رایانش با عملکرد بالا را نشان می دهد. اما دیگران این خدمات را به طیف جدیدی از مشتریان ارائه می کنند. در هوستون شلمبرگر زمان ابر محاسباتی هیولت پاکارد را بسته‌بندی می‌کند و آن را به حفاری‌های کوچکی می‌فروشد که سعی می‌کنند تعیین کنند چگونه نفت را از مخازن زیرزمینی خارج کنند. مرکز ابر محاسباتی اوهایو زمان محاسبات IBM را به جوشکاران مشاغل کوچک که همجوشی های پیچیده فلز را شبیه سازی می کنند، دوباره می فروشد.

رموندی انتظار دارد که در عرض پنج سال، ابرکامپیوترهای اجاره ای نیمی از درآمد Exa را تشکیل دهند. برای اینکه بفهمد باد به کدام سمت می وزد نیازی به یک ابر کامپیوتر نیست.

وقتی پروژه تحقیقاتی بزرگ شما شامل وظایف محاسباتی فشرده است، تنها فرصتی که برای شما وجود دارد این است که یا خود را به رایانه قدرتمند خود مجهز کنید یا آن را از جایی تهیه کنید. با خدمات اجاره زمان ابررایانه Physon، ما بخش‌هایی از منابع را در اختیار شما قرار می‌دهیم، از مراکز ابررایانه‌ای در سطح جهانی که از قدرتمندترین مراکز امروزی با نزدیک به صد پتافلاپ، میلیون‌ها هسته، هزار ترابایت حافظه تا مراکز کوچک‌تر با قیمت مناسب هستند. قیمت. می‌توانید مقدار مناسب هسته‌های محاسباتی، پردازنده‌های گرافیکی، اندازه رسانه ذخیره‌سازی، تعداد گره‌ها را با حالت‌های اجاره مناسب انتخاب کنید. بخشی از منابع محاسباتی موجود را می توان از جدول زیر یافت. اطلاعات بیشتر را می توان از ما دریافت کرد (به عنوان مثال گره GPU و غیره)

آیا اجاره دادن بهتر از خرید است؟

در بسیاری از موارد (البته نه در همه موارد)، بله!

… اگر اندازه مشکل شما بزرگ است

…اگر نمی خواهید زمان و هزینه خود را برای مراقبت از ابر رایانه غول پیکر تلف کنید

با فرض اینکه یک گره کامپیوتری 24 هسته ای نسبتا خوب 100 هزار HKD (یا 12750 دلار آمریکا) هزینه داشته باشد، 10 میلیون HKD (1.275 میلیون) به شما 2400 هسته می دهد. اگر ابرکامپیوتر را از ما، Physon، با کمتر از 1% از کل هزینه اجاره کنید، می توانید از این امکانات محاسباتی غول پیکر که توسط مرکز محاسباتی درجه یک دنیا برای روزها نگهداری می شود لذت ببرید (از آنجایی که هزینه اجاره زمان کامپیوتر به طور کلی محاسبه می شود. طبق ساعت هسته) .

اما نه اگر میلیاردر هستید 😉 یا فقط سیستم های محاسباتی سبک می خواهید (برای جزئیات با ما تماس بگیرید).